پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118166
وعده سحري يکي از مهمترين وعده هاي غذايي در ماه مبارک رمضان است
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1601

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار قربانعلي حدادي در گفت‌وگو با خبرنگار بام ايران خبر در خصوص اهميت سحري خوردن اظهار کرد: از منظر تغذيه اي وعده سحري يکي از مهمترين وعده هاي غذايي در ماه مبارک رمضان است که بايد ويژگي هاي وعده ناهار را داشته باشد.

وي گفت: متاسفانه برخي از روزه داران از خوردن اين وعده غذايي صرفنظر مي کنند در حالي که با اين کار ممکن است به بدن خود آسيب برسانند.

حدادي افزود: نخوردن وعده سحري به ويژه در روزهاي طولاني تابستان مي تواند عوارضي مانند سردرد، خستگي، بي‌حوصلگي، يبوست، ناراحتي هاي گوارشي، کاهش قدرت يادگيري و کمبود آب و الکتروليت هاي بدن را در پي داشته باشد پس سحري را از قلم نندازيد.

وي اظهار داشت: در صورت امکان يک ساعت پيش از اذان از خواب بيدار شويد تا وقت کافي براي خوردن سحري داشته باشيد بعد از بيدار شدن ابتدا کمي ميوه و مقداري لبنيات(شير يا ماست) بخوريد سپس سراغ غذاي اصلي تان برويد.

حدادي اذعان داشت: غذايي که در وعده سحري ميل مي کنيم بهتر است سهم پروتئيني (گوشت و حبوبات) کمتري داشته باشد زيرا متابوليسم منابع پروتئيني به دفع آب از بدن نياز دارد و اين امر مي تواند باعث تشنگي ما در طول روز شود.

وي خاطر نشان کرد: توصيه مي شود سهم جربي روزانه تان را در وعده سحري بگيريد چرا که چربي ها آخرين موادي هستند که در بدن هضم مي شوند و معده را دير تر از بقيه مواد غذايي ترک مي کنند و به همين دليل ساعت هاي بيشتري مي توانند شما را سير نگه دارند.

وي افزود: به علاوه انرژي چربي ها از پروتئين ها و کربوهيدرات ها بيشتر است و به همين دليل متخصصان تغذيه افزودن کمي روغن هاي سالم مانند روغن کانولا يا روغن زيتون را روي برنج سحري توصيه مي کنند.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت گفت: استفاده از سبزي خوردن به خصوص تره و انواع سالاد سبزي در وعده سحري مي تواند باعث پيشگيري از تشنگي شما در طول روز شود و خوردن ميوه ها و سبزي هاي تازه مي تواند احتمال بروز بوي بد دهان را نيز به حداقل برساند.

حدادي بيان کرد: آب بهترين نوشيدني براي وعده سحري است نوشيدن چاي بسيار کم رنگ هم مي تواند جلوي عطش را در طول روز بگيرد و انواع قندهاي ساده و طبيعي (خرما، کشمش و انجير و توت خشک) نيز مي تواند در منار چاي سحري مصرف شوند.

وي تصريح کرد: هرگز سحري را تند تند نخوريد اين کار مي تواند به دل درد و نفخ در طول روز بيانجامد. نوشيدني هاي گاز دار نيز گزينه مناسبي براي وعده سحري نيستند چون مصرف آنها معمولاً نفخ و دل درد روزانه را در پي خواهد داشت.

وي خودداري از نوشيدن نوشيدني هاي شيرين، دوغ شور، چاي پر رنگ و قهوه در وعده سحري را ضروري دانست و بيان داشت: اين نوشيدني ها باعث دفع آب بدن و تشنگي شما در طول روز مي شوند و چاي پر رنگ و قهوه هم مدر هستند و به نوعي ديگر باعث از دست رفتن آب بدن و تشنگي تان خواهند شد.

حدادي تاکيد کرد: دور غذاهاي شور و پر ادويه را در اين وعده خط بکشيد اين غذا ها با جذب آب بدنتان باعث مي شوند خيلي زود احساس تشنگي در طول روز به سراغتان بيايد.

وي افزود: از خوردن سير و پياز خام در کنار غذاهاي اين وعده نيز خودداري کنيد چرا که اين خوراکي ها مي توانند باعث تشديد بوي ناخوشايند دهان در طول روز شوند.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت اظهار داشت: غذاهاي سرخ شده انواع فست فودها و سس هاي خوش نمک انتخاب هاي مناسبي براي اين وعده نيستند متابوليسم تمام اين مواد غذايي با دفع شديد آب از بدن همراه است و اين موضوع مي تواند تشنگي روزانه را به دنبال داشته باشد.

وي گفت: مصرف انواع ترشي ها و زيتون شور در وعده سحري ماسب نيست زيرا ترشي و شوري بيش از حد اين خوراکي ها مي تواند باعث ابتلا به ناراحتي هاي گوارشي مانند ريفلاکس معده شود.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html